Wiele osób pyta nas jak wyglądają aktualizacje w sklepie z dedykowanym szablonem i modyfikacjami, w obawie, że sklep przestanie częściowo działać. Czy faktycznie jest się czego bać i jak takie aktualizacje w ogóle wyglądają?
Aktualizacja sklepu a aktualizacja szablonu
Na początku wyjaśnijmy jak standardowo przebiegają aktualizacje sklepów Shoper. Wszystkie sklepy w chmurze aktualizowane są automatycznie, a po jej wykonaniu wszystkie nowe funkcjonalności pojawiają się w sklepie.
W sklepach Shoper Premium istnieje możliwość aby opóźnić aktualizację sklepu np. po to by przygotować szablon sklepu do nowej wersji, zanim pojawi się aktualizacja.
Szablony podstron (a więc te w zakładce „Edycja zaawansowana” w konfiguracji szablonu sklepu) , które były modyfikowane względem oryginału na potrzeby wdrożenia dedykowanego wyglądu sklepu, nie są aktualizowane. O ich aktualizację należy zadbać we własnym zakresie wykonując zmiany, które zaszły w tych szablonach, zgodnie z tzw. changelogiem, który udostępnia Shoper. Oczywiście, warto te prace zlecić programiście czy agencji, która wykonywała szablon, a nie wykonywać je własnoręcznie.
Czy sklep po aktualizacji się „wykrzaczy”?
W zasadzie na każdym dobrze wdrożonym sklepie aktualizacja przechodzi „bezboleśnie”, a po niej jest czas aby na spokojnie wdrożyć zalecane zmiany w szablonach. Z problemami natomiast mają do czynienia wyłącznie sklepy wdrożone nie zgodnie ze sztuką, których programista zbyt frywolnie i w nieprzemyślany sposób wprowadzał zmiany, nie znając mechanizmów aktualizacji sklepu i nie planując do przodu utrzymania sklepu. Robiąc odpowiedzialne i świadome wdrożenie własnej skórki do Shopera (nawet takiej, która całkowicie zmienia wygląd naszego e-commercu), nie ma obaw, że sklep będzie narażony na jakiekolwiek problemy.
Ile to kosztuje?
W zależności od tego, ile zmian w szablonach pojawiło się w danej wersji oprogramowania, sprawna agencja powinna być w stanie wykonać je w czasie od 1 do kilku roboczo godzin, wraz z testami. W przypadku gdy pojawia się nowa, większa funkcjonalność jak np. zestawy produktowe (dostępne od wersji 5.8.22) tych prac może być nieco więcej, gdyż należy jeszcze stworzyć grafikę pasującą do tej funkcjonalności i wdrożyć ją do sklepu. Taki koszt utrzymania sklepu w dobrej kondycji, tj. aktualizowanego na bieżąco, powinien być akceptowalny dla każdego, w szczególności że aktualizacje popularnych sklepów instalowanych na własnym serwerze (jak Prestashop, Magento czy WordPress z wtyczką Woocommerce) z całą pewnością będą wielokrotnie droższe i bardziej problematyczne w przeprowadzeniu.