Shoper jest platformą do prowadzenia sprzedaży w modelu B2C czyli nastawioną na klienta detalicznego, jednak pomimo tego, wiele osób z powodzeniem prowadzi na niej sprzedaż B2B. Przed podjęciem takiej decyzji, warto dokładnie poznać ograniczenia jakie mogą się przed nami pojawić. Przedstawiamy zatem listę funkcjonalności istotnych z punktu widzenia sprzedaży B2B wraz z omówieniem jak dokładnie działają na Shoperze.
Grupy klientów
Zalogowanych użytkowników możemy przyporządkowywać do różnych grup klientów i nadawać tym grupom procentowy rabat.
Należy jednak pamiętać, że:
- rabat dotyczy całego asortymentu (nie można ustawiać innego rabatu na wybrane produkty/kategorie/produkty danego producenta)
- rabat nalicza się dopiero w koszyku i to sumarycznie dla wszystkich produktów, które są w koszyku (nie widać mniejszych cen w katalogów produktów na stronie)
Grupy klientów znajdziesz w zakładce Obsługa sklepu -> Grupy klientów. Ustawisz w niej:
- do jakiej grupy klientów, mają trafiać domyślnie zarejestrowani użytkownicy
- jaki poziom cenowy ma widzieć ta grupa klientów (w tym automatycznie na podstawie obrotu przez nich wygenerowanego)
O tym jak stworzyć i skonfigurować grupy klientów przeczytasz tutaj: https://www.shoper.pl/help/artykul/jak-dodac-utworzyc-grupe-klientow/
Poziomy cenowe
Funkcja poziomów cenowych umożliwia wprowadzenie do 3 poziomów cen dla jednego produktu. Można dzięki temu ustawić inne ceny dla każdego niezalogowanego klienta w sklepie, a inne dla zalogowanego klienta przypisanego do wybranej grupy klientów. Należy jednak pamiętać, że można zdefiniować maksymalnie 3 poziomy cenowe.
Poziomy cenowe ustawisz w: Ustawienia -> Produkty -> Ustawienia produktów (sekcja Ceny produktów, Poziomy cen).
Więcej o poziomach cenowych przeczytasz tutaj: https://www.shoper.pl/help/artykul/poziomy-cenowe/
Progi rabatowe
Progi rabatowe to mechanizm, który umożliwia zdobycie jednorazowej zniżki za zamówienie produktów o określonej wartości. Naliczony rabat dotyczy całego zamówienia, nalicza się automatycznie w koszyku i nie sumuje się w przypadku kolejnych zamówień w przyszłości.
Progi rabatowe można ustawić w zakładce: Zwiększaj sprzedaż -> Promocje i rabaty -> Progi rabatowe.
Rabat indywidualny
Kolejnym przydatnym mechanizmem wspierającym sprzedaż B2B jest możliwość nadania indywidualnego rabatu konkretnemu klientowi. Działanie rabatu jest takie samo jak w przypadku rabatu dla konkretnej grupy klientów, czyli dotyczy całego asortymentu a informacja o rabacie pojawia się dopiero w koszyku.
Więcej o tym typie rabatów przeczytasz tutaj: https://www.shoper.pl/help/artykul/jak-przyznac-indywidualny-rabat-klientowi/
Ustawienia
W konfiguracji sklepu można również ustawić takie rzeczy:
- Pokazywanie cen netto/brutto produktów oraz koszty dostaw na stronie kategorii i kartach produktów (Ustawienia -> Produkty -> Ceny i Stawki VAT).
- Mechanizm naliczania zniżek, gdy klient korzysta z kilku rodzajów promocji ustawimy w: Zwiększaj sprzedaż -> Promocje i rabaty -> Ustawienia rabatów
- Ustawienia rejestracji – ciekawe z punktu widzenia B2B są poniższe ustawienia (Ustawienia -> Obsługa zamówień -> Ustawienia rejestracji):
- Tylko zalogowani widzą ceny
- W rejestracji wymagaj (można ustawić wymagalność podawania pełnych danych)
- Wymagaj potwierdzenia rejestracji
- Dodatkowo w konfiguracji „Zamówienia i koszyk” można ustawić aby tylko osoby zarejestrowane mogły dokonywać zakupów:
- Dzięki wyżej wymienionym opcjom możesz stworzyć zamknięty sklep, tylko dla zarejestrowanych użytkowników. Więcej o tych możliwościach możesz przeczytać na blogu Shopera: https://www.shoper.pl/blog/shoper-5-6-0-pozwala-tworzyc-zamkniete-obszary-sprzedazy/
Modyfikacje indywidualne
Jakie dodatkowe modyfikacje można wprowadzić?
- wyświetlenie cen netto produktów w koszyku (domyślnie zawsze pojawiają się tam tylko ceny brutto)
- blokada możliwości zakupu wybranych produktów wybranej grupie klientów (będą one wciąż widoczne, ale nie będzie można ich dodać do koszyka a ich cena będzie ukryta)
- blokada wejścia na sklep bez zalogowania się na konto klienta
Ograniczenia
Jakie są popularne ograniczenia, czyli funkcjonalności, których nie da się sensownie zrealizować?
- pokazywanie części asortymentu / kategorii wybranym grupom klientów
- nadawaniem klientom indywidualnych cen produktów czy też rabatów na wybraną część asortymentu